2018-08-28

„Utenos trikotažas“ įgyvendino 95% įsipareigojimų „Greenpeace“

Aplinkosaugos organizacija „Greenpeace“ paskelbė ataskaitą, kurioje pateikiami švarios mados kampanijos „Detox“ pasiekimai pavojingų cheminių medžiagų valdymo srityje. Ataskaitos duomenimis, AB „Utenos trikotažas“ įsipareigojimus „Detox“ programai vykdo sėkmingai, o atskiri įmonės pasiekimai įvardijami kaip itin geras pavyzdys.

„Šiuo metu esame įgyvendinę apie 95% kampanijos reikalavimų, kurių pagrindas iš visų gaminamos produkcijos gyvavimo etapų – pradedant gamyba, baigiant produkcijos dėvėjimu ir perdirbimu – eliminuoti 11 „Greenpeace“ identifikuotų nepageidaujamų cheminių medžiagų grupių. Nors rezultatai nuteikia pozityviai, tačiau iki projekto pabaigos 2020 m. dar turime įveikti nemažai iššūkių. Sudėtingiausia šiame etape yra identifikuoti likusius nepageidaujamų medžiagų šaltinius ir užtikrinti, kad šios medžiagos nepatektų į mūsų gamybą,“ – aiškina Algirdas Šabūnas, „Utenos trikotažo“ generalinis direktorius.

Bendrovė prie „Detox“ programos oficialiai prisijungė pernai, tačiau jau nuo 2014 m. investavo į laboratorinius tyrimus, detaliai peržiūrėjo kiekvieną gamybos proceso etapą.

„Mūsų gamyboje jau seniai nenaudojamos kenksmingos medžiagos – nedideli nepageidaujamų cheminių medžiagų kiekiai išsiskiria tik atskiruose gamybos etapuose. Šiuo metu iš 11 prioritetinių cheminių medžiagų grupių, kurias įsipareigojome eliminuoti, liko tik viena. Nors randamas jos kiekis yra mažesnis nei leidžiama norma geriamam vandeniui, pagal griežtus „Detox“ reikalavimus turime pasiekti nulinę reikšmę“, – sako A. Šabūnas.

„Detox“ pasiekimams įvertinti „Utenos trikotaže“ buvo atliktas auditas, kurio metu pažanga buvo tikrinama pagal tris pagrindinius kriterijus. Pirma, atlikta gamybos nuotekų vandens analizė ir patikrinta, kaip įmonėje vykdoma reguliari nuotekų vandens stebėsena. Šioje srityje „Utenos trikotažas“ jau yra pasiekęs 95% reikalaujamos pažangos.

Antra, įvertintas ribojamų cheminių medžiagų naudojimas gamyboje ir išanalizuota, kaip vykdoma reikalingų alternatyvų paieška. Šioje srityje „Utenos trikotažas“ jau dabar yra įgyvendinęs 99% visų kampanijos reikalavimų, ir šis pasiekimas „Greenpeace“ ataskaitoje šalia kitų stambių pasaulio gamintojų yra pateikiamas kaip sektinas pavyzdys. Be to, ataskaitoje teigiamai įvertinti ir efektyvūs bendrovės gamybos kontrolės procesai.

Trečia – audito metu buvo detaliai išanalizuoti vidiniai procesai, susiję su efektyviu ribojamų cheminių medžiagų naudojimu, jų žymėjimu ir įgyvendinamais pokyčiais gamybos grandyse. Iš visų numatytų reikalavimų vadybos sektoriuje, „Utenos trikotažas“ yra įgyvendinęs 90% visų tikslų.

Skaičiuojama, kad nuo projekto pradžios 2011 m. prie „Detox“ prisijungė per 80 įvairių sričių tekstilės bendrovių, gaminančių arba prekiaujančių aukštosios mados, sporto, laisvalaikio ir kitais tekstilės produktais. Jų gretose gausu garsių prekių ženklų, tokių kaip „Burberry“, „Valentino“, „Nike“, „Levi‘s“ ir kt. Ataskaitoje skelbiama, kad dauguma kampanijos dalyvių efektyviai siekia tikslų ir tikėtina, kad iki projekto pabaigos 2020 m. joms pavyks įgyvendinti ambicingus „Detox“ reikalavimus.

Vis dėlto projekte dalyvaujančios bendrovės sudaro tik 15% viso pasaulio tekstilės rinkos – tokia statistika rodo, kad ne visi prekių ženklai ir gamintojai pasiryžę atsakingos gamybos įsipareigojimams.

„Utenos trikotažas“ yra vienintelė šioje kampanijoje dalyvaujanti Lietuvos bendrovė ir viena iš kelių, kuriose veikia vertikaliai integruotas gamybos ciklas, t.y., po vienu stogu vykdomi visi gamybos procesai nuo medžiagų gamybos iki galutinio produkto, paruošto dėvėjimui.

Statistika skelbia, kad mados industrija yra viena labiausiai aplinką teršiančių pramonės šakų. Sintetiniams pluoštams pagaminti naudojama nafta, medvilnei užauginti – milžiniški kiekiai pesticidų ir vandens. Vien tik tekstilės dažymui kasmet sunaudojama 1,7 mln. tonų įvairių chemikalų, kurie po kiekvieno skalbimo patenka į nuotėkų vandenį, o vėliau – ir į aplinką. Apie tokius faktus vartotojai retai susimąsto, kai parduotuvėje matuojasi dar vieną nebrangų drabužį iš naujausios kolekcijos. Vis dėlto sąmoningas gyvenimo būdas, sveika gyvensena ir aplinką tausojantys įpročiai ateina į madą ir pasaulinės tendencijos pamažu diktuoja naujas taisykles tekstilės gamintojams.

Grįžti į naujienų archyvą